Datum: 25.06.2013

Vložil: Hanka Stloukalová

Titulek: CELOROČNÍ SOUTĚŽ ŽÁKŮ

Předem se omlouvám za svůj názor, ale mám potřebu se vyjádřit k celoroční soutěži žáků. I přesto, že je náš syn Daniel v současné době na první příčce, celoroční soutěž vnímám celkově jako nevhodnou a demotivující. Nemá jasně daná pravidla, hodnocení probíhá pokaždé jinak a sám dospělý tomu nerozumí, natož dítě. Věřím, že některým dětem je to jedno, ale u nás se poslední tři týdny neřeší nic jiného. Je to pro nás vyčerpávající a už se těšíme, až vše skončí. Když Daneček nastoupil do první třídy, bylo nám řečeno, že se děti nesrovnávají a nehodnotí vzájemně, nýbrž každý sám proti sobě, co zvládl, v čem se posunul. Celoroční soutěž bohužel vidím v současné době tak, že hodnotí děti mezi sebou a díky sběratelským soutěžím i jejich rodiče. Věřím, že na začátku roku měla mít spíše motivační charakter, obávám se ale, že ke konci roku je to úplně jinak. Bodové hodnocení není správné a spravedlivé. Proč jsou některé soutěže hodnoceny na třídy, jiné na celou školu? Proč jsou některé soutěže hodnoceny celkově a jiné na kategorie a ještě celkově? Je to úmyslně proto, aby se udělilo více bodů a zahýbalo s pořadím žáků, nebo se upřednostňují mladší před staršími, holky před klukama nebo obráceně? Bohužel i tak to můžeme vnímat. Abych pravdu řekla, nelíbí se mi to a i přesto, že pro některé děti je to koncem roku motivační, na některé to může působit právě opačně. Věřím, že celkové pořadí mezi dětmi nakonec bude stejně úplně jiné, než je v současné době, protože paní učitelky vymyslí další a další soutěž, aby se ještě s pořadím před koncem roku zamíchalo.
Abych to uzavřela. Celoroční soutěž žáků je nesmyslná, myslím si, že děti by neměly mezi sebou soutěžit v tomto duchu, každé dítě je jiné a větší šanci na výhru v této soutěži má vždy ten, kdo je šikovnější, průbojnější, má víc štěstí, soutěživého ducha a hlavně aktivní rodiče. Podle mě jsou ale VÍTĚZOVÉ všichni žáci, kteří úspěšně zvládli celý školní rok, kteří se zapojovali do aktivit pořádaných školou, kteří si užívali společně strávené chvíle ve škole i v družině. Není nikdo lepší nebo horší. A tak by to mělo i zůstat a nekazit jim to nějakými přidělenými body. Doporučovala bych pro příští rok zvolit jiný motivační prvek pro děti než je srovnávání mezi sebou a bodování. Proč by nemohly třeba děti za sběr papíru, baterek, či jiného úspěchu dostat odměnu ve formě zákusku v cukrárně či návštěvu kina pro všechny žáky? Peníze na to ze sběru přece dostanou a pro děti by to byl daleko větší zážitek než omalovánky a diplom za umístění. Nevím, jaký názor na celoroční soutěž máte vy, ostatní rodiče, ale já považuji za správné říct tu ten svůj. Už kvůli Danečkovi, který se neodváží ve škole říct, co si o tom myslí a doma to pak řeší.
Přeji Vám všem krásné a klidné prázdniny, hodně sluníčka a radosti. Načerpejte energii do dalšího školního roku, který, jak pevně věřím a doufám, již bude bez celoroční soutěže.
Děkuji. Stloukalová

Přidat nový příspěvek